Prenatale screening en prenatale diagnostiek

Prenatale screening
Prenatale screening is onderzoek tijdens de zwangerschap om te beoordelen of je kindje een verhoogde kans heeft op een aangeboren afwijking. Prenatale screening bestaat uit de NIPT, 13-weken echo en de 20-weken echo, kijk hier voor meer informatie. Deze testen kunnen niet met zekerheid zeggen dat je kindje een aandoening heeft, wel geven ze een indruk of er een verhoogde kans bestaat. Wanneer uit één van deze testen een verhoogde kans uitkomt, kom je in aanmerking voor vervolgonderzoek (prenatale diagnostiek). Prenatale screening brengt geen extra risico's voor je ongeboren kindje met zich mee.

Prenatale diagnostiek
Bij prenatale diagnostiek wordt er onderzocht of je kindje een bepaalde aangeboren aandoening wel of niet heeft. Prenatale diagnostiek bestaat uit uitgebreid echoscopisch onderzoek, de vlokkentest en de vruchtwaterpunctie.

Je komt in aanmerking voor prenatale diagnostiek wanneer:

• in de familie van jou of je partner bepaalde aandoeningen of ziekten voorkomen;
  • je een ICSI-behandeling hebt ondergaan;
  • er een verhoogde kans bij de 20-weken echo naar voren is gekomen.

Zowel prenatale screening als prenatale diagnostiek geeft geen garantie op een gezond kind. Er blijven altijd afwijkingen en aandoeningen bestaan die niet opgespoord kunnen worden met deze testen.

Geen enkele test moet gebeuren. Het is altijd een keuze van jou en je partner.

Prenatale screening wordt uitgevoerd in ons echocentrum Bergen op Zoom en omstreken. Het echocentrum is gevestigd in het Moeder en Kindcentrum aan het Bravis ziekenhuis.